pearls in the fountain

21.10.16


Ešte pred rokom žil pokojným životom. Dennodenne chodil do práce, ktorá ho miestami deprimovala, no bol to jeho jediný príjem. Na experimentovanie so svojimi snami z mladosti nemal dosť odvahy.
"Keď vyrastiem, budem spisovateľ," hovoril si ako malé dieťa. Vždy, keď chlapci z ulice hrali vonku futbal, on sedel doma a čítal knihy. O niečo neskôr začal písať prvé príbehy. Vždy sa previezol na bicykli až k smutnej vŕbe stojacej na lúke vedľa malého potôčika. Odtiaľ pozoroval mesto, trochu špinavé, zanedbané, rozhodne nevyzeralo lákavo, no on ho mal rád. Vtedy si to neuvedomoval, no tam bol pred vojnou v bezpečí.
Teraz to bolo podobné. Žil na mieste, ktoré bolo pomerne izolované od zvyšku sveta. Mal tu všetko, čo potreboval. Len nie to, čo chcel. Zapadol do stereotypu, ktorý sa točil len okolo toho nepríjemného miesta. Zabudol, aké je to vyjsť von a stretávať sa s ostatnými ľuďmi, nie len s tými, o ktorých sa nedobrovoľne musel starať. Už si myslel, že takto tu bude kysnúť až do smrti, keď do zariadenia prijali novú pacientku.
Nevyzerala, že by bola chorá. Vlastne sa javila ako celkom elegantná dáma. Napriek situácii sa každé ráno vzorne namaľovala a dlhú nemocničnú košeľu vymenila za priľahlý kostým, klobúk a perly. Ošetrovatelia ju v tom nechali, keďže sám psychiater ich prehovoril, že to môže prispieť k úspešnému pokroku v jej terapii.
Často ju vídaval sedávať na chodbe pri veľkom okne smerujúcom do francúzskej záhrady. Raz si k nej prisadol. Nebol si celkom istý, či si ho vôbec všimla. Pohľad mala neprítomný, upretý na starú kamennú fontánu, v ktorej na nazbieranej vode po daždi plávalo zopár opadaných listov.
"Ako sa máte?" prerušil mlčanie a pozrel na ňu.
"Ako asi?" odvetila mu celkom slabým hlasom. Trochu sa pomrvila na stoličke a premerala si ho pohľadom. Až teraz si uvedomila, že sa k nej neprihovoril jeden z pacientov, ale ošetrovateľ.
"Držíte ma zavretú v tejto klietke pre psychopatov. Ale ja k nim nepatrím. Chcem ísť von. Celé to tu je nanič. Aj svet je nanič."
"Kam by ste išli, ak by vás prepustili?" opýtal sa opatrne.
"Tam, kde mi bude lepšie," odpovedala celkom dôležito, no tajnostkársky. Bolo nezvyčajné, akým spôsobom sa niesla v týchto, pre ňu, krušných časoch.
Odvtedy sa takto stretávali každý deň. Z ich prvého dvojminútového rozhovoru sa stal omnoho dlhší a zmysluplnejší dialóg. Vždy preberali inú tému. Zabudli na prostredie okolo nich, na situáciu, v ktorej sa nachádzali. Zdalo sa im, akoby sa poznali večnosť a akoby sa len ako priatelia stretli niekde na káve. Boli si omnoho bližší ako smeli, no zároveň si uvedomovali, že vzťah pacientky s ošetrovateľom je prísne zakázaný.
Čas plynul. Medzitým do nefungujúcej fontány napršalo ešte viac vody a napadalo ešte viac lístia. Všetko to potom zakryl sneh, stromy naokolo postávali obnažené a skrivené pod ťarchou miliónov vločiek. Počasie sa znova zmenilo a prišiel prvý deň, keď bol vzduch teplejší a slnko už nezakrývali oblaky.
V ten deň sedela na tom istom mieste, kde sa stretli. Bolo to zároveň pvýkrát, čo ju videl usmiatu. Čakala naňho.
"Prepustili ma!" vykríkla, len čo ho uvidela. "Poď so mnou, niekam preč, niekam ďaleko..." snažila sa ho presvedčiť. Ani to netrvalo dlho, hneď mu do života prišla nová odvaha. Ešte večer podal výpoveď a odišli.
Prišli na stanicu. Podujal sa, že kúpi lístky, zatiaľ čo ho ona počká na nástupišti. Nevedel si predstaviť, že sa niečo takéto stalo práve jemu. Celý rozradostený sa s lískami v ruke vracal na nástupište, no ona tam nebola. Rozhliadol sa po peróne. Stál tam len výpravca a nejaký muž v sivom obleku s kufríkom v ruke. Trochu ho to znepokojilo. Začal očami prečesávať okolie, keď si ju všeimol. Prechádzala sa rovno po koľajniciach.
"Čo tam robíš?" zakričal na ňu.
"Čakám na lepší svet. Nepamätáš sa? Poď so mnou," odvetila celkom pokojne a rozhodne. Spoza zákruty zapískal vlak. V momente sa rozbehol k nej, no bol príliš pomalý. Zrýchlil, videl, ako sa vlak rúti rovno na ňu. Zachytil ju za golier kabáta a vzápätí pocítil ohromujúcu silu lokomotívy na svojom tele.
O ich nekonečnom šťastí rozhodol len zlomok sekundy.


Vysvetlivky:
Nevedela som, či by som vám to tu mala dávať, no na druhej strane tu príbeh nebol už dlho. Písali sme to na slovenčine ako slohovú prácu, ja som si vybrala tému "Bol to len zlomok sekundy", keďže sa mi zdalo, že na to napíšem príbeh asi najskôr.
Skoro všetci z tých, ktorí písali sloh na túto tému, to ukončili tragicky. Aj mne to napadlo ako prvé a nechcela som sa zdržiavať rozmýšľaním nad niečím iným, no popravde aj keď som už písala koncept, ešte stále som nevedela, ako by sa to malo skončiť. Doma som to ešte chcela trochu prepísať, keďže nie celkom so všetkými časťami som spokojná, no už som to nateraz nechala tak. Takže to máte vo verzii, ktorú som stihla napísať za hodinu a pol.

A trochu samochvály na záver: Získala som zaň 100%

(A že prečo sa to volá "pearls in the fountain", tak to sa ma nepýtajte. Myšlienku to má, no na jej vysvetľovanie by ste museli ešte veľa čítať, a to sa vám už asi veľmi nechce.)

DOMS

You Might Also Like

3 komentárov

  1. Wow, tak to je úžasné teda smutné, mám z toho zmiešané pocity a si veľmi šikovná :) Mnohokrát o našom osude rozhodne len zlomok sekundy, to je pravda...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Veľmi pekne napísané! Takúto tému sme mali na slohovej práci nedávno aj my, no ja som sa jej vyhla veľkým oblúkom, pretože som sa bála, že by som to nenapísala dobre :D No tebe sa to naozaj podarilo!
    CAROLINE

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Veľmi pekné, naozaj podarené. Záver ma prekvapil a je to poriadne hlboká myšlienka. Keď píšem niečo podobné, mám zimomriavky z toho. A podobný zážitok mi poskytla aj tvoja slohovka/poviedka, pretože je to nápad ktorý z hlavy len tak nedostaneš...

    OdpovedaťOdstrániť

© 2014 - 2016. All rights reserved. DominicaLand. Používa službu Blogger.