New in... Ale nie. Jonas Jonasson | Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol

23.9.15

Že blogovanie je stále zadarmo, aj keď každý chce len new in? Blbosť! Preto bude dnes recenzia. Používaveteľovi Dominikina peňaženka sa to páči

S rezervou berte aj názor. Dlhší už fakt nemohol byť... 

Pôvodný názov: Hundraaringen som klev ut genom Fönstret och försvann (niežeby to aj niekomu na niečo bolo, to len aby sme sa pobavili)
Slovenský názov: Storočný starček, ktorý vyliezol z okna a zmizol 
Autor: Jonas Jonasson
Vydavateľstvo: ikar

O knihe: Mysleli by ste si, že sa mohol rozhodnúť skôr a mal byť natoľko chlap, aby svoje rozhodnutie oznámil okoliu. Ale Allan Karlsson nikdy dlho o veciach nemudroval. Myšlienka sa ani nestihla usadiť v hlave starého muža a už otváral svoje okno svojej izby na prízemí domova dôchodcov v sörmländskom Malmköpingu a vykročil rovno do záhonu. Pohyb mu vyšiel a nebolo to ani komplikované napriek tomu, že Allan sa práve dnes dožil sto rokov. V spoločenkej miestnosti domova dôchodcov sa asi tak o hodinu mala začať narodeninová oslava. Mal sa na nej zúčastniť sám starosta. A miestna tlač. A všetci ostatní starčekovia. A všetok personál na čele s večne mrzutou sestrou Alice. Iba sám oslávenec sa tam nemienil ukázať. 

Tak sa začala jeho mesačná púť po celom Švédsku - s novými priateľmi a s kufríkom, ktorý mu nepatrí, ale o ktorý sa kadekto vrátane polície veľmi zaujíma...

Bezstarostný starček má dosť času spomínať na svoj neskutočne dlhý a pozoruhodne prežitý život. Veď kto sa môže pochváliť tým, že večeral s budúcim prezidentom Trumanom, zviezol sa autom s bývalým ministerským predsedom Churchillom, plavil sa na riečnej lodi s mladou manželkou predsedu Maa či niekoľko mesiacov zdolával Himaláje? Napriek tomu, že Allana vôbec nezaujíma politika ani náboženstvo, zdá sa, že počas minulého storočia ovplyvnil väčšinu veľkých udalostí vo svete. Sto rokov Allan zneisťoval svet iba tým, že bol. A teraz je konečne voľný. 
____________________________________
Môj názor: Po tejto knihe som pokukovala už od vtedy, čo bola vydaná, no dosť som pochybovala. Medzitým sa absolútny nezáujem o Škandináviu premenil na túžbu ísť tam čo najskôr. Tak som si tú knihu (rok a pol! po tom, ako ma začala fascinovať Škandinávia) kúpila.

Ak by som ju mala opísať jedným slovom, tak je jednoducho podarená!  V tom zmysle, že je tam asi všetko. Písalo sa o nej, že je v nej typický severský humor. Je to pravda. Nie je to nič také, že sa nemôžete prestať smiať 15 minút, jednoducho sa pobavíte nad niečím, čo je napísané výstižne a vtipne. 

Strany, ktoré opisujú jeho činy po tom, ako vylilezol z okna a zmizol sa stredajú s tými, ktoré zas rozprávajú o jeho zaujímavej minulosti. Musím priznať, že pri tej histórii som sa niekedy tak trochu nudila, no zároveň zabávala. To ale asi bude tým, že nie som nadšenec histórie, no autor aj do týchto častí umiestnil vtipné výroky. 

Inak som teda s knihou úplne spokojná, tiež ju však zaraďujem do takej svojej kategórie "čudných kníh," kde už mám U řeky Piedra jsem usedla a plakala alebo Poučka o podstate presvídateľnosti Katherín. (Teraz tak na to pozerám a vidím, že by som ho pokojne mohla premenovať na kategóriu kníh s dlhými názvami. )

Ach  übrigens, povšimnite si umeleckosť tejto fotky, ako aj detail, že v pozadí je práve mapa Švédska, kde sa príbeh odohráva. 

Dominica

You Might Also Like

12 komentárov

  1. Chceme New in!!!!!!!! Btw. Kedy bude nový článok? ;) :DD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Bea pls. Tak mi niečo kúp a bude nový článok a ešte aj new in v jednom. :)

      Odstrániť
    2. Ehm, ak by si náhodou zabudla, minula som posledné 2€ s tebou v našej hipsterskej kaviarničke :D

      Odstrániť
  2. Já New in třeba vůbec nepíšu a upřímně ani nevím, co je to HAUL :D vidím to všude, asi to tak nějak chápu, ale snad ani nemám chuť si hledat, co to vlastně znamená :D u mě to prostě nikdo nenajde! Tečka :D
    www.getmovincz.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
  3. O tej knihe stále premýšľam ...kúpiť / nekúpiť ...hmm neviem sa rozhodnúť :D keď ja neviem joooj :D

    http://renkaartandlife.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Skvělá recenze! :) Já od tohoto spisovatele četla Analfabetku, která mě moc nezaujala, spíš naopak.. tak teď přemýšlím, jestli se mám pouštět do Staříka, nebo ne.. ale as to zkusím, přeci jenom knížka vypadá vážně zajímavě :)

    Another Dominika

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Na mojom blogu patria články new in tiež medzi najobľúbenejšie, čo chápem, keďže i ja sa veľmi rada pozerám, čo ostatnými pribudlo do šatníka a v mysli si robím zoznamy, čo musím pri najbližšom nakupovaní pohľadať, ale moja peňaženka z toho tiež nie je dvakrát nadšená :D
    Táto kniha svieti v mojom to-read liste už dosť dlhú dobu; teraz ju číta môj spolužiak a je ňou unesený, tak verím, že si na ňu čoskoro nájdem čas ♥
    beelievin.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Knihu som čítala minulé leto a fakt som sa pri nej pobavila :)

    www.hellomynameisev.blogspot.sk

    OdpovedaťOdstrániť
  7. No, tak to je pecka! Tu knížku bych si koupila už jenom kvůli samotnému názvu :))

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Tá kniha znie veľmi zaujímavo a už som ju aj videla na mnohých miestach, len som sa nikdy nedokopala k tomu, aby som si prečítala, o čom vlastne je. Knihy takéhoto štýlu som nikdy nečítala a nie som si celkom istá, či by mi sadla, ale vyzerá byť skvelá a nápad tiež. Humor v knihách milujem. Nie každý ho pochopí, ale dá sa na ňom aj zabaviť. Fotky sú veľmi pekné, hlavne tá prvá s mapou v pozadí je geniálna! ♡

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Mne sa táto kniha veľmi páčila a jej čítanie som si užila :)

    OdpovedaťOdstrániť

© 2014 - 2016. All rights reserved. DominicaLand. Používa službu Blogger.