Tips for bloggers | #2

25.5.15

Dnes sme sa so školou boli pozrieť na súde. Videli sme 4 pojednávania, no bolo to trochu nudné. Jedno bolo síce zaujímavé, no potom príliš dlhé a stále opakovali to isté dookola... Súd nie je nič pre mňa. A aspoň sme sa uliali z vyučovania, práve z hodín, ktoré obzvlášť nenávidím, takže ja som bola spokojná. V triede už panuje akási bojová atmosféra, každý stresuje balením, čo mu treba dokúpiť, nielen že počítame dni, ale ešte aj hodiny do odchodu.

Ako som sľúbila, tak aj robím a práve preto dnes pridávam ďalšiu, hoci iba druhú, časť tipov pre bloggerov. Musím sa priznať, že som mala veľké nutkanie napísať to a publikovať niekedy v stredu, no povedala som si, že ešte vydržím, keďže som mala naplánované aj iné články. Tentoraz sa to bude týkať samotných článkov a ich písania.

Ešte by som vás chcela o niečo poprosiť: Chcem sa opýtať, či sa vám v menu zobrazuje TopList. (medzi Visitors a Followers) Mne to na počítači ide, no na notebooku mi to nikdy nezobrazí, neviem, v čom je problém.


Úvod - Každý zvyčajne napíše úvod, teda o čom ide písať, ako mu takáto téma napadla...Je však lepšie, ak ho rozčleníte do viacerých častí.

 Môžte napísať niečo aj zo svojho života - stačia dve-tri vety o tom, čo zaujímavé ste v uplynulých dňoch robili. Ľudí to celkom zaujíma, no fakt iba v skratke. Práve toto by mala byť prvá časť úvodu.

Do druhej časti napíšte niečo o článku - teda o čom bude a poprípade prečo sa danej téme idete venovať. Ak sa pri tom trochu rozpíšete a nie je to nudné, nevadí, len si dajte pozor na to, aby to tiež nebolo príliš dlhé - ak je, znova to rozdeľte na dve časti.

Členitosť - Nikomu sa nechce čítať článok, ktorý je natlačený v kope, pretože sa zdá byť príliš dlhý. Je lepšie rozdeliť článok na viac častí - každý si omnoho radšej a rýchlejšie prečíta text rozdelený na tri časti po desať viet, ako celých tridsať viet natlačených v kope. Taktiež sa predíde tomu, aby sa čitateľ v texte stratil.

Smajlíky - Dôležité je uvedomiť si, že nepíšeme niekomu sms-ku alebo správu na facebooku... Ak chceme niečo vtipné zdôrazniť, alebo je to napísané ironicky a tak chceme dať najavo, že ide o žart, je namieste dať za vetou/slovom jednoduchého smajlíka. V opačnom prípade to môže pôsobiť príliš nútené a celkový text nebude príjemný na čítanie.

Chyby - Nie každý blogger je dobrý v slovenčine/češtine, no treba si dávať pozor na to, čo píšeme. Ak sa v článku vyskytne preklep či jednorazová chyba, nič sa nedeje. Čitateľovi sa však nechce čítať článok, ktorý je plný chýb - mne osobne to "píli" oči a na taký blog už radšej nejdem, respektíve mi je naozaj veľmi ľúto, ak blog, ktorý som si obľúbila a má dobré témy článkov, je takto "pokazený" chybami. Treba si dávať pozor aj na štylistické chyby, aby sa nám neopakovali po sebe tie isté slová a pod. Najlepšie je článok si po sebe prečítať, no sama viem, že je to náročné.

Otázka - Články nepíšeme len pre seba, chceme, aby sa o ne ľudia zaujímali. Komentáre sú častokrát masové, jedno-dvojslovné. Myslím si, že každý blogger je rád, ak mu niekto napíše obzvlášť dlhý komentár - to však už preberieme v budúcej časti o komentovaní iných blogov. Ak ale chceme takýto komentár dostať, môžme k tomu ľudí tak trošku "navnadiť." Na konci článku položíme čitateľovi otázku, ktorá sa týka témy článku (napr. píšem o svojej dovolenke a na konci sa opýtam - Kam by ste radi šli na dovolenku? resp. Ako ste strávili dovolenku?, Kde ste boli/budete vy? atď...) Čitateľovi trochu napovieme, o čom by mal/mohol svoj komentár napísať a zároveň ho to možno poteší, že samotný blogger sa oňho zaujíma.

Plánovanie článkov - Som možno až príliš zorganizovaná osoba, no aj toto pomáha - a nielen mne. Keď mám čas, tak si sadnem, vezmem do ruky Blogger Posts Planner a rozmýšľam, čo také by som písala na blog napr. nasledujúci mesiac. Je to dobré, pretože sa vám nestane, že si otvoríte nový článok a nemáte žiadny nápad. Na druhej strane to ale neplatí na články, v ktorých si vylievate srdce, keďže nemôžete sa niečo takéto prinútiť písať presne v tom momente.
Môj Blogger Posts Planner si spravím raz a hneď na pol roka, takže potom je to dosť veľké, no mám to pekne poskladané.



Obrázky - Povedzme si narovinu. Koľko z nás by si prečítalo článok, ak by sa v ňom nenachádzal žiadny obrázok. Nech je samotný text akokoľvek zaujímavý, nevieme, o čom bude - hlavne ak má "záhadný" názov - a keď vidíme jeho rozsah, možno nás to odradí a ideme na iný blog. Obrázky robia veľa, aj keď priamo nehovoria o téme článku. Najlepšie je mať vlastné obrázky, no viem, že je to ťažké (a aj tento môj nie je nič moc), no keď si už nejaký stiahnete z internetu, aspoň uveďte zdroj.

Menovka - Niekomu sa to môže zdať nepotrebné, no podľa mňa to príjemne ukončí článok. Stačí len vaša prezývka a poprípade nejaký citát, motto, ktoré ste si vymysleli. Ja som dlho nevedela, čo tam dať, tak som nakoniec zaimprovizovala s takým maličkým ornamentom, aký teda môžete dole vidieť.

Farby textu a kurzíva - V texte už teda máme obrázky, členenie, stále to však nie je ono a je to akési nudné. Zopár podstatných slov teda môžme zvýrazniť farebne či kurzívou, je to len na vás. Ja sa vždy farbu týchto slov snažím zladiť s obrázkom, no často použijem iba takúto ružovú. :) Pokojne sa s tým pohrajte, niečo zvýraznite, to, čo chcete povedať len tak mimochodom preškrtnite alebo zmenšite písmo.

Záver - Môže, ale nemusí byť. V závere keď tak môžeme dvoma-troma vetami vysloviť želanie, aby sa článok čitateľom páčil, tiež je to len na vás. je to viac-menej dodatok k článku, neičo ako posledná správa, poprípade ak máte na srdci nejaký oznam pre svojich čitateľov, môžete na to využiť úvod alebo záver.

Tak, dnes som sa teda rozpísala! Nabudúce to bude komentovanie iných blogov a potom možno získavanie návštevnosti, momentálne to ale je vo hviezdach. Chcela by som vás ale poprosiť o trochu trpezlivosti v týchto dvoch týždňoch. Budem sa snažiť nastaviť si nejaké články, no zatiaľ mám len jedno natočené video, ktoré ale nie je nastrihané. Práve preto neviem, ako teraz budem prispievať. 

Dominica

You Might Also Like

2 komentárov

  1. Presne tak rozdeľujem úvod k článku i ja, no keď dopíšem tých pár viet pred úvodným obrázkom, tak sa vždy potom na chvíľku zamyslím, či to vôbec niekoho zaujíma :D
    Mne osobne sa nikdy nechce čítať nekonečné riadky. Preto i ja delím články do odsekov a také kľúčové slová dávam i tučným - niekto možno len preletí text očami, ale možno niektoré z vyznačených slov ho zaujme, kto vie :)
    Ja som si zvykla články plánovať do diára, ale teraz ten zápisník, ktorý mi dali spolužiačky na narodeniny, je priam ako stvorený na plánovanie článkov - na každej strane je hore "Téma", kre píšem nadpis článku "Dátum" a ešte čosi, kam zapisujem rubriku, do ktorej článok pôjde. Bol pri tom aj mini kalendár, kam si potom rozplánuvávam články - je to fakt super :)
    Na starých blogoch (ešte na blog.cz) som zvykla obrázky sťahovať. Ale odkedy som začala sama fotiť, tak už len krútim hlavou - neviem si predstaviť, že by som dávala cudzie obrázky (teda len pri obrázkoch z rubriky Before I Die, ale to neviem, odkiaľ by som vzala obrázky z nejakého Capri - to už by potom neboli before i die :D)
    Teším sa na ďalšie články z tejto rubriky :) A mimochodom, ja som na notebooku a toplist mi normálne zobrazuje :)
    beelievin.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to teda potom neviem, čo je tomu TopListu, len chcem zistiť, ako a či vôbec sa niekomu zobrazuje. :) ďakujem

      Odstrániť

© 2014 - 2016. All rights reserved. DominicaLand. Používa službu Blogger.